GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.

Σύνδεση με όνομα, κωδικό και διάρκεια σύνδεσης
Απρίλιος 16, 2024, 07:36:32 πμ
+  GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum Σύνθετη αναζήτηση
  Εμφάνιση θεμάτων
Σελίδες: [1] 2 »
1  Εμείς, το GreekMasa ... / Φεβρουάριος 2009 / Κυριακή 22/02/2009 , Τι θα φάμε σήμερα στις: Φεβρουάριος 22, 2009, 08:11:05 πμ
Καλημέρα. Χαμόγελο Κυριακή σήμερα και για μεσημέρι θα πάμε στον σχολικό χορό της μικρής μου ενώ για βράδυ θα δούμε...κάτι θα σκέφτώ! Αναποφασιστικότητα Είναι πρωί ακόμα!!! Σαρκασμός
2  Εμείς, το GreekMasa ... / Φεβρουάριος 2009 / Σάββατο 14/2/2009, Τι θα φάμε σήμερα στις: Φεβρουάριος 14, 2009, 08:35:43 πμ
Καλημέρα και χρόνια πολλά. rose Σήμερα τρώμε κρεατόσουπα. Κλείσιμο ματιού
3  Εμείς, το GreekMasa ... / Ιανουάριος 2009 / Σάββατο 10/1/2009,Τι θα φάμε σήμερα στις: Ιανουάριος 10, 2009, 09:26:51 πμ
Καλημέρα. ΧαμόγελοΣήμερα τρώμε ψαρόσουπα. Κλείσιμο ματιού
Καλό Σ/Κ σε όλους. rose
4  Εμείς, το GreekMasa ... / Δεκέμβριος 2008 / Κυριακή 28/12/2008 , Τι θα φάμε σήμερα στις: Δεκέμβριος 28, 2008, 08:14:38 πμ
Καλημέρα. ΧαμόγελοΣήμερα τρώμε σε φιλικό σπίτι για μεσημέρι και για το βράδυ κάτι θα σκεφτούμε(είναι νωρίς ακόμα  Σαρκασμός).
 rose
5  Διασκέδαση και Ψυχαγωγία (εκτός κουζίνας) / Που θα πάμε σήμερα; / Αν γνωρίζετε πείτε ... στις: Δεκέμβριος 11, 2008, 11:22:10 πμ
Καλημέρα. ΧαμόγελοΕπειδή δεν γνωρίζουμε και ψάχνουμε στα τυφλά και προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων ,μήπως ξέρει κανεις καμιά καλή ταβέρνα προς Αγ.Στέφανο,Ανοιξη ή κάπου προς τα εκεί με εύκολη πρόσβαση?Ρωτάω γιατί την Κυριακή θα πάμε εκδρομη με το σχολείο της μικρής μου και μετά κάπου θα πρέπει να σταματήσουμε για φαγητό.Οι γονείς θέλουμε να αποφύγουμε τα Goodys γιατί το πιθανότερο είναι να μείνουν χωρίς φαγητό τα μικρά.Αν μπορεί κάποιος ας βοηθήσει.Ευχαριστώ. roseΝα αναφέρω πως μας εξυπηρετεί και η Πάρνηθα . Χαμόγελο
6  Εμείς, το GreekMasa ... / Δεκέμβριος 2008 / Σάββατο 6/12/2008 , Τι θα φάμε σήμερα. στις: Δεκέμβριος 06, 2008, 07:21:29 πμ
Καλημέρα και χρόνια πολλά σε όσους γιορτάζουν. Χαμόγελο
Σήμερα τρώμε κατσικάκι ψητό με πατάτες και το συνοδεύουμε με σαλατίτσα ανάμικτη. Κλείσιμο ματιού
Να έχετε όλοι ένα καλό Σ/Κ. kissing rose
7  Εμείς, το GreekMasa ... / Οκτώβριος 2008 / Τετάρτη 22/10/2008, Τι θα φάμε σήμερα στις: Οκτώβριος 22, 2008, 06:57:45 πμ
Καλημέρα. ΧαμόγελοΣήμερα τρώμε γαρίδες με ρύζι. Κλείσιμο ματιού
 kissing rose
8  Εμείς, το GreekMasa ... / Σεπτέμβριος 2008 / Πέμπτη 18/9/2008, Τι θα φάμε σήμερα στις: Σεπτέμβριος 18, 2008, 06:50:49 πμ
Καλημέρα σε όλους. Χαμόγελο
Σήμερα τρώμε μοσχάρι κοκκινιστό με πατατούλες. kissing
9  Κουβεντούλα / Σχολείο και εκπαίδευση / Έναρξη σχολικής περιόδου στις: Σεπτέμβριος 11, 2008, 08:13:19 πμ
Καλήμερα και καλή σχολική χρονιά στα παιδάκια μας αλλά και καλό κουράγιο σε εμάς τους γονείς. Κλάμα
Τώρα τη χρονιά θα είναι αυτή με  τόσα προβλήματα που ταλανίζουν παιδία,γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς είναι ένα θέμα που χωράει πολύ συζήτηση.Το σίγουρο είναι πως αν δεν λειφθούν δραστικά μέτρα και γρήγορα το σχολείο θα μοιάζει με χώρο βασανηστηρίων μιας και το μόνο που θα προσφέρει θα είναι ένα φορτωμένο πρόγραμμα με αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε ακατάλληλους (σε αρκετές περιπτώσεις) χώρους και με εκπαιδευτικούς που οι καημένοι  προσπαθούν (οι περισσότεροι) να μάθουν κάτι στα βλαστάρια μας αλλα άνθρωποι είναι και αυτοί και πόσα να προσφέρουν?
Τι να πω?Θα φανεί εκ του αποτελέσματος! Αναποφασιστικότητα
Ας ξεκινήσουμε με αισιοδοξία παρόλα αυτά και να ευχόμαστε πρώτα απ' όλα να είναι καλά τα παιδιά μας. Χαμόγελο
10  Κουβεντούλα / Σχολιάστε την επικαιρότητα / Συνθετικό κρέας στις: Αύγουστος 26, 2008, 10:08:35 πμ
Πρίν λίγα χρόνια ακούγαμε κάποιους να μιλούν για συνθετικό κρέας και τους χαρακτηρίζαμε γραφικούς. Σαρκασμός Τώρα που βρίσκεται προ των πυλών ή μάλλον προ των θυρών μας , γεννιούνται απορίες και ανησυχίες για το μέλλον μας και πολύ περισσότερο για το μέλλον των παιδιών μας. Σε λίγο καιρό δεν θα ξέρουμε τι τρώμε και τι συνέπειες θα έχει αυτό για τον άνθρωπο.Και όλα αυτά βέβαια με την δικαιολογία για προστασία των ζώων , συρίκνωση του προβλήματος της πείνας κλπ. Και βέβαια όλα αυτά σωστά είναι αλλά εγώ αναρωτιέμαι , αφού η φύση φρόντισε για όλα είναι σωστό ο άνθρωπος να ανατρέπει αυτήν την ισσοροπία? Με αφορμή τα τελευταία ρεπορτάζ που παρουσιάστηκαν σε τηλεόραση και εφημερίδες σας παρουσιάζω ένα άρθρο από το φύλλο της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ (22/08/08) σχετικό με το θέμα αυτό. Δεν ξέρω βρε παιδιά μπορεί να είμαι εγώ υπερβολική αλλά δεν μπορώ ειλικρινά να το δεχτώ έτσι ... απλά. Σφραγισμένα χείλη

Κρέας... εργαστηρίου χωρίς γεύση και με διπλή τιμή
Αν εξαιρέσει κανείς το πρόβλημα της γεύσης και του υψηλότατου κόστους που απαιτεί η εμπορευματοποίησή του, κατά τα λοιπά, η παρασκευή συνθετικού κρέατος στο εργαστήριο έχει ήδη δρομολογηθεί. Και από πολλούς θεωρείται ότι, αν γίνει πραγματικότητα, θα μπορέσει να απαντήσει στο πρόβλημα της πείνας στον κόσμο, αλλά και στην αγωνία πολλών για τη μεταχείριση των ζώων.

Το 2050 ο πληθυσμός της Γης υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 9 δισεκατομμύρια, 2,5 περισσότερα απ' ό,τι σήμερα. Με τις τιμές καυσίμων και τροφίμων να φτάνουν στον ουρανό δεν θα ήταν παράλογο να πει κανείς ότι η λύση στα προβλήματα που θα δημιουργήσει αυτή η κατάσταση θα έπρεπε να είχε αναζητηθεί... χθες.

Η ιδέα για παρασκευή κρέατος στο εργαστήριο δεν είναι τόσο τρελή όσο ακούγεται. Ηδη από το 1880, οι επιστήμονες είχαν αρχίσει να δουλεύουν με ζωντανούς ιστούς, αν και τότε ο στόχος ήταν καθαρά ιατρικός. Εκατόν τριάντα χρόνια αργότερα περνάμε σε άλλη φάση.

Η παραγωγή κρέατος στο εργαστήριο «θα είναι πολύ πιο καθαρή, πιο αποτελεσματική και πιο υγιεινή», δήλωσε στο US News ο Τζέισον Μάθενι, με σπουδές σχετικές με την Οικονομία της Υγείας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας Μπλούμπεργκ του Τζονς Χόπκινς. «Θα λύσει όλα τα προβλήματα που αφορούν τη μεταχείριση των ζώων», προσθέτει ο Μάθενι, ο οποίος το 2004 ίδρυσε το New Harvest, έναν οργανισμό που στόχο έχει να προωθήσει τα υποκατάστατα κρέατος. Δεν είναι όμως ο μόνος που τάσσεται αναφανδόν υπέρ της εργαστηριακής παραγωγής συνθετικού κρέατος. Η ολλανδική κυβέρνηση χρηματοδοτεί την έρευνα για την παρασκευή κρέατος στο εργαστήριο, που θα είναι και εμπορικά βιώσιμο. Ο επικεφαλής του προγράμματος, καθηγητής Επιστημών Κρέατος στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης, Χενκ Χάαγκσμαν, λέει ότι, αν όλα πάνε καλά, σε έξι χρόνια η ομάδα του θα έχει καταφέρει να παρασκευάσει ένα προϊόν που θα μοιάζει με κρέας και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πίτσες και σάλτσες.

Το θέμα πήρε ακόμη πιο ενδιαφέρουσα διάσταση τον περασμένο Απρίλιο, όταν η γνωστή παγκοσμίως οργάνωση «Ανθρωποι για την Ηθική Μεταχείριση των Ζώων» ανακοίνωσε ότι προσφέρει βραβείο ενός εκατομμυρίου δολαρίων σε αυτόν που θα μπορέσει ώς το 2012 να παρασκευάσει κοτόπουλο στο εργαστήριο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς πάντως, τα μείζονα προβλήματα στην παρασκευή συνθετικού κρέατος είναι η τιμή και η γεύση. «Για να εξασφαλίσεις την πρωτεΐνη που περιέχει ένα κανονικό χάμπουργκερ θα πρέπει να ξοδέψεις χιλιάδες δολάρια», λέει ο καθηγητής μυϊκής βιολογίας, Ντάγκλας Μακφάρλαντ, ο οποίος το 2005 συνεργάστηκε με τον Μάθενι σε έρευνα για το εάν είναι εφικτό να παρασκευαστεί κρέας στο εργαστήριο. Ο Τζέισον Μάθενι εκτιμά ότι ένας τόνος κοτόπουλο του... δοκιμαστικού σωλήνα -συνθετικό δηλαδή με τη χρήση μοριακής βιολογίας- θα κοστίζει 5.000 δολάρια, δηλαδή δύο φορές όσο το συμβατικό. Σφραγισμένα χείλη Σφραγισμένα χείλη Σφραγισμένα χείλη
11  Κουβεντούλα / Παιδιά / Η νοημοσύνη δεν είναι μία... αλλά 8! Ποια διαθέτει το παιδί σας; στις: Μάιος 14, 2008, 15:45:51 μμ
15/10/2007 - Η νοημοσύνη δεν είναι μία... αλλά 8! Ποια διαθέτει το παιδί σας;



Δεν υπάρχει μόνον ένα αλλά πολλά είδη νοημοσύνης. Και όπως δεν μπορούμε να βρούμε δύο ανθρώπους με πανομοιότυπα δακτυλικά αποτυπώματα, έτσι δεν μπορούμε να βρούμε και δύο ανθρώπους με τον ίδιο συνδυασμό απ' αυτά τα είδη νοημοσύνης!


Της Λίζας Βάρβογλη, ψυχολόγου-ψυχοθεραπεύτριας-παιδοψυχολόγου, Ph.D..



Τη δεκαετία του 1980, ο καθηγητής της εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ Dr. Howard Gardner πρότεινε μια επαναστατική θεωρία: δεν έχουμε απλώς ένα είδος νοημοσύνης, το οποίο είναι το ίδιο για κάθε άνθρωπο, αλλά υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη νοημοσύνης.

Ας δούμε όμως τι εννοούμε όταν λέμε νοημοσύνη. Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί ορισμοί σχετικά με τη νοημοσύνη. Ένας γενικός ορισμός της είναι «η ικανότητα να μαθαίνουμε, να καταλαβαίνουμε ή να διαχειριζόμαστε νέες ή δύσκολες καταστάσεις, καθώς επίσης και η ικανότητα να χρησιμοποιούμε τη λογική». Μερικές φορές οι άνθρωποι μπερδεύουν τη νοημοσύνη -ή ευφυία- με την απόκτηση γνώσεων, όμως οι δύο έννοιες δεν είναι ταυτόσημες. Όλοι έχουμε κάποιο παράδειγμα ατόμου το οποίο για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε να σπουδάσει, όμως διακρίνουμε ότι είναι έξυπνο παρά την έλλειψη απολυτηρίων και πτυχίων.

Ο Dr. Gardner πιστεύει ότι η νοημοσύνη είναι:

Η ικανότητα να δημιουργεί κανείς ένα σωστό προϊόν ή ιδέα ή να προσφέρει μια υπηρεσία που έχει αξία σε ένα συγκεκριμένο πολιτισμικό πλαίσιο
Μια ομάδα ικανοτήτων που βοηθά το άτομο να λύνει διάφορα προβλήματα της ζωής
Η δυνατότητα να μαζέψει κανείς τις κατάλληλες πληροφορίες και νέα γνώση ώστε να βρει ή να δημιουργήσει λύση σε προβλήματα

Τα οκτώ είδη νοημοσύνης δείχνουν ότι υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αλληλεπίδρασης με τον κόσμο. Το κάθε άτομο έχει έναν μοναδικό συνδυασμό ικανοτήτων ή προφίλ. Αν και όλοι έχουμε κομμάτια και από τα οκτώ είδη νοημοσύνης, συχνά υπάρχουν άνθρωποι με ιδιαίτερα αναπτυγμένο ένα στοιχείο. Και δεν μπορούμε να βρούμε δυο άτομα με τον ακριβώς ίδιο συνδυασμό νοημοσύνης, όπως δεν υπάρχουν πανομοιότυπα δακτυλικά αποτυπώματα:


Το σχολείο και η ανάπτυξη της νοημοσύνης

Το σχολείο και η κοινωνία εστιάζουν περισσότερο στη λεκτική και τη λογικο-μαθηματική νοημοσύνη και προσπαθούν να καλλιεργήσουν αυτά το δύο είδη. Στην κοινωνία σεβόμαστε και θεωρούμε επιτυχημένους τους ανθρώπους που μιλάνε σωστά ή είναι λογικοί και συνοδεύουν αυτές τις ικανότητές τους με πτυχία. Ωστόσο, ολοένα και περισσότερο θαυμάζουμε και θεωρούμε επιτυχημένους ανθρώπους από το χώρο των τεχνών, -της μουσικής, του χορού, θεάτρου, ζωγραφικής, κινηματογράφου…- του αθλητισμού, των επιχειρήσεων και άλλα άτομα που εμπλουτίζουν με τις ικανότητες και τα ταλέντα τους τον κόσμο στον οποίο ζούμε.

Δυστυχώς, πολλά παιδιά που έχουν αυτές τις άλλες ικανότητες δεν παίρνουν την προσοχή κι ενθάρρυνση που χρειάζονται από το σχολείο και καταλήγουν να πάρουν την ταμπέλα του «υπερκινητικού» ή «δυσλεκτικού» παιδιού. Αυτό συμβαίνει γιατί ο δικός τους μοναδικός τρόπος σκέψης κι επίλυσης προβλημάτων δε συμβαδίζει με τον έντονο λεκτικό και μαθηματικό χαρακτήρα της διδασκαλίας.

Καθώς όμως συγκεντρώνονται νέες πληροφορίες σχετικά με τη νοημοσύνη και τις ικανότητες των παιδιών (αλλά και των ενηλίκων), δημιουργούνται νέες στρατηγικές διδασκαλίας, που δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να μάθει με τρόπο αρμονικό προς τις ιδιαίτερες κλίσεις του.



Οι 8 νοημοσύνες!

Για να δούμε αν αναγνωρίζετε μερικά από τα διαφορετικά είδη νοημοσύνης στις παρακάτω περιπτώσεις!



1.  Η Ελένη είναι 20 μηνών και ήδη μιλάει με ολοκληρωμένες προτάσεις. Αφήνει τους γύρω της κατάπληκτους κάθε φορά, όταν προφέρει δύσκολες λέξεις όπως «πλυντήριο», χωρίς να κάνει λάθος, και όταν χρησιμοποιεί σωστά τα γένη ή τον ενικό και πληθυντικό αριθμό. «Μπαμπά, θα πάμε στον ζωολογικό κήπο να δούμε την καμηλοπάρδαλη και τη ζέβρα;» είναι παράδειγμα πρότασης που σχηματίζει. Ο λόγος της Ελένης θυμίζει ομιλία παιδιού 4-5 ετών, και ας μην έχει κλείσει ούτε τα δύο η ίδια!


Ποια είναι η εξήγηση; Η Ελένη έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη λεκτική νοημοσύνη.

Τι είναι η λεκτική νοημοσύνη; Η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς τη γλώσσα για να εκφράσει αυτό που έχει στο μυαλό του και να καταλάβει τους άλλους. Συγγραφείς, ποιητές, δημόσιοι ομιλητές, δικηγόροι, δημοσιογράφοι, και όλοι όσοι χρησιμοποιούν τη γλώσσα ως βασικό εργαλείο για την εργασία τους έχουν αναπτυγμένη λεκτική νοημοσύνη.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με λεκτική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από γλώσσα και τον προφορικό και γραπτό λόγο. Τους αρέσει να συζητούν, να εξηγούν, να γράφουν, να πείθουν και να εκφράζουν τις ιδέες τους.

Τεχνολογική υποστήριξη: Ηλεκτρονικά βιβλία, CD-ROM, λογισμικό σχετικό με τη δημιουργία κειμένων (ποιήματα, ιστορίες), αρχεία PDF, λογισμικό για τη δημιουργία βιβλίων, συγγραφή σεναρίων, δημοσιογραφικό κασετόφωνο για ηχογραφήσεις, ηλεκτρονική αλληλογραφία.



2.  Ο Γιώργος είναι 5 ετών. Ξέρει να μετράει ως το 1000, μπορεί να κάνει απλή πρόσθεση και αφαίρεση ως το 10 με το νου του, ενώ κάνει πράξεις με μεγαλύτερα νούμερα όταν έχει μπροστά του τουβλάκια μετρήματος. Επίσης, λύνει απλά μαθηματικά προβλήματα, σαν κι αυτά που λύνουν τα παιδιά δευτέρας δημοτικού. Μετά την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο η δασκάλα τηλεφώνησε στο σπίτι λέγοντας στους γονείς ότι δεν θα έπρεπε να προγυμνάζουν τον Γιώργο στο σπίτι, γιατί έτσι θα βαρεθεί στο σχολείο. Οι γονείς αντέδρασαν έκπληκτοι, εξηγώντας ότι δεν του έχουν κάνει «ιδιαίτερα» μαθήματα, πέρα από την ενασχόλησή τους με το παιδί, την ανάγνωση βιβλίων και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια που οι περισσότεροι γονείς προσφέρουν στα παιδιά τους.


Ποια είναι η εξήγηση; Ο Γιώργος έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη αριθμητική/ λογική νοημοσύνη.

Τι είναι η αριθμητική/ λογική νοημοσύνη; Η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τις βασικές αρχές που χαρακτηρίζουν ένα σύστημα που βασίζεται σε αιτία και αποτέλεσμα, όπως συμβαίνει με τους επιστήμονες. Επίσης, είναι η ικανότητα να χειρίζεται κανείς του αριθμούς και τις πράξεις, όπως οι μαθηματικοί.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με μαθηματική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από αριθμούς, λογική σκέψη, και λύση προβλημάτων. Τους αρέσει να μετράνε, να υπολογίζουν και να οργανώνουν πληροφορίες. Μπορούν να δημιουργούν νοερές εικόνες.

Τεχνολογική υποστήριξη: Ηλεκτρονικά εργαλεία που σχετίζονται με την οργάνωση (βάσεις δεδομένων, ημερολόγιο), εργαλεία υπολογισμού (spreadsheets), αριθμομηχανές, λογισμικό για επίλυση προβλημάτων.



3.  Οι γονείς της Χρύσας, 7 ετών, την έγραψαν στο δημοτικό γυμναστήριο της γειτονιάς τους για να κάνει ρυθμική γυμναστική. Σύντομα η Χρύσα ξεπέρασε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες της. Η ευλυγισία, η ικανότητά της να εκτελεί με ευκολία, άνεση και ακρίβεια κάθε άσκηση και η δυνατότητα του σώματός της να προσαρμόζεται στις ασκήσεις πριν καλά-καλά τις παρουσιάσει ο δάσκαλος κατέστησαν ολοφάνερο ότι η Χρύσα είναι προικισμένη με αθλητικές ικανότητες. Οι γονείς της ενημερώθηκαν ότι είναι χαρισματικό παιδί στον τομέα αυτό και ότι θα πρέπει να προετοιμαστεί για πρωταθλητισμό.


Ποια είναι η εξήγηση; Η Χρύσα έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη τη σωματική/κιναισθητική νοημοσύνη.

Τι είναι η σωματική/κιναισθητική νοημοσύνη; Η ικανότητα να χρησιμοποιεί κανείς ολόκληρο το σώμα του ή μέρη του (χέρια, πόδια, δάχτυλα) για να λύσει ένα πρόβλημα, ή να παρουσιάσει ένα θέαμα, ή να φτιάξει κάτι. Το πιο χτυπητό παράδειγμα είναι οι αθλητές και οι χορευτές.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με σωματική νοημοσύνη μαθαίνουν μέσα από την κίνηση, όπως τον χορό, πράγματα που φτιάχνουν με τα χέρια τους (μοντέλα αεροπλάνων, κοσμήματα, πηλό, μακέτες, κατασκευές). Μπορούν να χειριστούν αντικείμενα με ευκολία και να εκφράσουν τις ιδέες τους μέσα από την κίνηση.

Τεχνολογική υποστήριξη: Βιντεοκάμερα, «επιστημονικά» παιχνίδια, τουβλάκια, είδη κατασκευής, εκπαιδευτικά προγράμματα Η/Υ για διάφορα θέματα.



4.  Οι γονείς του Δημήτρη, 4 ετών, παρατήρησαν από νωρίς ότι έχει ιδιαίτερη άνεση να αντιλαμβάνεται το χώρο και τις χωροταξικές σχέσεις: τη δεύτερη μέρα που πήγε στα προνήπια, ένα σχολείο μερικά τετράγωνα πιο μακριά από το σπίτι του, ο Δημήτρης αποφάσισε να… επιστρέψει μόνος του, βρίσκοντας το δρόμο που δεν τον γνώριζε παρά μόνο από τη διαδρομή της προηγούμενης μέρας. Το επόμενο παράδειγμα της ικανότητάς του παρουσιάστηκε όταν ο μεγαλύτερος αδερφός του, ηλικίας 7 ετών, πέταξε νευριασμένος τα παζλ που δε μπορούσε να συμπληρώσει. Ο Δημήτρης πήρε τα κομματάκια και έφτιαξε με ευκολία παζλ που δυσκολεύουν μεγαλύτερα παιδιά, όπως τον αδερφό του.


Ποια είναι η εξήγηση; Ο Δημήτρης έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη χωρική νοημοσύνη.

Τι είναι η χωρική νοημοσύνη; Η ικανότητα να μπορεί κανείς να αναπαραστήσει το χώρο στο μυαλό του, όπως οι πιλότοι, οι καπετάνιοι βρίσκουν το δρόμο, οι γλύπτες μεταφέρουν στα αγάλματα μια νοερή αναπαράσταση κάποιου πράγματος και οι αρχιτέκτονες και οι διακοσμητές φαντάζονται πρώτα κάτι και στη συνέχεια το εκτελούν. Η χωρική νοημοσύνη έχει εφαρμογές τόσο στην επιστήμη όσο και στις τέχνες.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με χωρική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα οπτικά και τείνουν να οργανώνουν τη σκέψη τους στο χώρο. Τους αρέσει να σκέφτονται με εικόνες, καθώς και να δημιουργούν εικόνες. Ακόμα, τους αρέσουν ποικίλες πληροφορίες

Τεχνολογική υποστήριξη: Ηλεκτρονικά εργαλεία για τη διαμόρφωση ιστοσελίδων και χαρτών, παζλ, τουβλάκια κατασκευών, οπτικό υλικό όπως σλάιντς, γραφήματα, πίνακες, ταύτιση εικόνων με λέξεις.



5.  Από μικρή η Ναταλία τραγουδούσε με ωραία φωνή και καθηλωνόταν όταν οι άκουγε μουσική. Σε ηλικία 6 ετών άρχισε μαθήματα πιάνου. Από την πρώτη φορά η δασκάλα της αναγνώρισε το ταλέντο της Ναταλίας: τα δάχτυλά της έτρεχαν στο πιάνο και όταν προσπάθησε να τραγουδήσει το αγαπημένο της τραγούδι παίζοντας πιάνο, τα χέρια της ήταν σαν να ήξεραν ποιες νότες έπρεπε να πατήσουν για να ακουστεί η μελωδία! Η Ναταλία θυμάται και εκτελεί κομμάτια με τεράστια ευκολία, όπως και παίζει στο πιάνο κομμάτια που μόλις είχε ακούσει ή ξεσηκώσει από το ραδιόφωνο.


Ποια είναι η εξήγηση; Η Ναταλία έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη μουσική/ρυθμική νοημοσύνη.

Τι είναι η μουσική/ρυθμική νοημοσύνη; η ικανότητα να μπορεί κανείς να σκεφτεί με τη μουσική και το ρυθμό, να ακούει και να αναγνωρίζει μουσικά μοτίβα και να παίζει μουσική.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με μουσική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από ήχους και ακούγοντας τραγούδια, ρυθμούς, μοτίβα, έμμετρες ιστορίες

Τεχνολογική υποστήριξη: Μουσικά όργανα, σινθεσάιζερ, ηλεκτρονικά μέσα για σύνθεση και ηχογράφηση μουσικής, DVDs και CD (ήχος και κείμενο).



6.  Ο Γιάννης είναι 6 ετών και όλοι συμφωνούν πως, όταν μεγαλώσει, θα γίνει δικηγόρος ή πολιτικός! Ο λόγος; Ο Γιάννης έχει ιδιαίτερη ικανότητα να καταλαβαίνει τους άλλους, να «διαβάζει» τις επιθυμίες και τους φόβους τους, να βρίσκει τα «κουμπιά» τους, ώστε να τους…χειρίζεται! Ο Γιάννης εύκολα καταλαβαίνει πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να ζητήσει κάτι, κι εξίσου εύκολα αντιλαμβάνεται πότε οι συνθήκες δεν είναι κατάλληλες, ή ξέρει πώς θα πρέπει να κολακέψει κάποιον για να πετύχει κάτι. Η τακτική του είναι αποτελεσματική όχι μόνο στην οικογένειά του, αλλά και με άλλους ενήλικες και τους συμμαθητές του.


Ποια είναι η εξήγηση; Ο Γιάννης έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη διαπροσωπική νοημοσύνη.

Τι είναι η διαπροσωπική ή κοινωνική νοημοσύνη; Η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άλλους: να κατανοεί τον χαρακτήρα τους, να αντιλαμβάνεται τα κίνητρα, τους φόβους, τις επιθυμίες και τη διάθεσή τους. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη ιδιότητα για πολιτικούς, δασκάλους, γιατρούς και πωλητές, ή για όποιον έχει αντικείμενο εργασίας τους ανθρώπους.

Για καλύτερη μάθηση

Τα παιδιά με κοινωνική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από την αλληλεπίδραση με άλλους, συζητήσεις, συνεργατική εργασία και κοινωνικές δραστηριότητες.

Τεχνολογική υποστήριξη

Επεξεργασία κειμένου, ηλεκτρονική αλληλογραφία, ενασχόληση με το διαδίκτυο (forums, τσατ ρουμς), μέλος σε θεατρική ομάδα ή ομάδα συζήτησης.



7.  Η Μαρία, 7 ετών, έχει ξεκάθαρες προτιμήσεις και αποφεύγει συγκεκριμένα πράγματα. Αρχικά οι γονείς της θεωρούσαν ότι πρόκειται για πείσμα. Στη συνέχεια, όμως, ανακάλυψαν ότι η Μαρία είχε πάντα κάποιο ξεκάθαρο λόγο για τα «θέλω» και τα «δε θέλω» της. Έτσι, όταν επέμενε ότι δεν ήθελε να κάνει μπαλέτο και προτιμούσε να πάει σε ένα εργαστήρι ζωγραφικής, αποδείχτηκε ότι στο μπαλέτο δεν είχε καθόλου κίνηση και χάρη, ενώ το χέρι της πραγματικά «έπιανε» στη ζωγραφική. Η Μαρία ξέρει πότε είναι θυμωμένη ή στεναχωρημένη και γιατί, και μπορεί και διαχειρίζεται τα συναισθήματά της με θαυμαστό τρόπο. Αντίστοιχα, ξέρει πώς να φέρεται στους άλλους και οι αντιδράσεις και η ωριμότητά της είναι τέτοιες που στην τάξη, στο εργαστήριο της ζωγραφικής και σε όποια άλλη ομάδα συνομηλίκων βρεθεί ελκύει τα άλλα παιδιά και έχει κεντρική θέση.


Ποια είναι η εξήγηση; Η Μαρία έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη.

Τι είναι η ενδοπροσωπική νοημοσύνη; Η ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τον εαυτό του. Δηλαδή, να ξέρει «ποιος είναι», ποια είναι τα προτερήματα και τα ελαττώματά του, τι θέλει και τι μπορεί να κάνει, πώς αντιδρά σε πρόσωπα και πράγματα, τι πρέπει να αποφεύγει και προς τα που να κατευθύνεται. Οι άνθρωποι έλκονται από άτομα που έχουν καλή κατανόηση του εαυτού τους.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με ενδοπροσωπική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από μετα-διανοητικές διεργασίες, δηλαδή όταν παρατηρούν τον τρόπο που σκέφτονται, τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τα συναισθήματά τους.

Τεχνολογική υποστήριξη: Ηλεκτρονικός υπολογιστής, όπου θα κρατούν ημερολόγιο, αναζήτηση στο διαδίκτυο, χρήση πολυμέσων, software που σχετίζεται με την επίλυση προβλημάτων.



8.  Ο Πέτρος, 3 ετών, μπορεί και αναγνωρίζει και κατονομάζει δεκάδες μάρκες αυτοκινήτων, αλλά και ζώα και φυτά που βρίσκονται στα βιβλία του. Γνωρίζει όλα τα είδη δεινόσαυρων και τις ράτσες σκύλων, σε σημείο που φέρνει τους γονείς του σε δύσκολη θέση όταν δουν στο δρόμο ένα σκυλάκι, αυτοί του πουν τι ράτσα είναι και ο Γιώργος τους διορθώσει γιατί έχουν κάνει λάθος! Η ικανότητά του να αναγνωρίζει ζωντανά αλλά και άψυχα αντικείμενα επεκτείνεται μέχρι και στο να αναγνωρίζει δεκάδες μάρκες…αθλητικών παπουτσιών!


Ποια είναι η εξήγηση; Ο Πέτρος έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη.

Τι είναι η νατουραλιστική νοημοσύνη; Η ικανότητα να ξεχωρίζει κανείς τα διάφορα ζωντανά όντα (φυτά, ζώα) και να έχει ευαισθησία σε άλλα στοιχεία του φυσικού κόσμου (σύννεφα, πετρώματα, νερά). Πρόκειται για ικανότητα μεγάλης αξίας στο εξελικτικό μας παρελθόν, όταν ακόμα ζούσαμε στη φύση και ήμασταν κυνηγοί, αγρότες ή συλλέκτες. Οι βοτανολόγοι, οι γεωλόγοι, οι σεφ, για να αναφέρουμε μερικά παραδείγματα, εξακολουθούν να χρειάζονται αυτή την ικανότητα.

Για καλύτερη μάθηση: Τα παιδιά με νατουραλιστική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από την αλληλεπίδραση με τη φύση και το περιβάλλον, όπως με εκδρομές στη φύση, με πρότζεκτ που σχετίζονται με την παρακολούθηση φυσικών φαινομένων (πχ καλλιέργεια φακής σε κεσέ από γιαούρτι), πειράματα στη φύση και φροντίδα φυτών και ζώων.

Τεχνολογική υποστήριξη: Φωτογραφική μηχανή και βιντεοκάμερα για αποτύπωση του φυσικού κόσμου, μικροσκόπιο, τηλεσκόπιο, φυτολόγιο, μοντέλα κατασκευής φυσικού κόσμου.

12  Διασκέδαση και Ψυχαγωγία (εκτός κουζίνας) / Χιούμορ και διασκέδαση / Ο θεμελιώδης νόμος του αφεντικού.! στις: Απρίλιος 11, 2008, 15:44:01 μμ
ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΑΦΕΝΤΙΚΟΥ

Αρθρον 1. Το αφεντικό έχει δίκιο.
Αρθρον 2. Το αφεντικό έχει πάντα δίκιο.
Αρθρον 3. Στην απίθανη υπόθεση που κάποιος υπάλληλος έχει δίκιο θα ισχύουν τα άρθρα 1 και 2.
Αρθρον 4. Το αφεντικό δεν κοιμάται: αναπαύεται.
Αρθρον 5. Το αφεντικό δεν τρώει: συντηρείται.
Αρθρον 6. Το αφεντικό δεν πίνει: δοκιμάζει.
Αρθρον 7. Το αφεντικό δε φθάνει ποτέ καθυστερημένος: Τον καθυστέρησαν.
Αρθρον 8. Το αφεντικό δεν απουσιάζει ποτέ απ' τη δουλειά: Είναι αναγκαία η παρουσία του αλλού.
Αρθρον 9. Το αφεντικό δε διαβάζει ποτέ εφημερίδα στο γραφείο: Μελετά και πληροφορείται.
Αρθρον 10. Το αφεντικό δε φλυαρεί ποτέ στο γραφείο του: Έχει σύσκεψη.
Αρθρον 11. Το αφεντικό δε δείχνει οικειότητα στη γραμματέα του: Απλά την εκπαιδεύει.
Αρθρον 12. Όποιος μπει στο γραφείο του αφεντικoύ με προσωπική γνώμη, πρέπει να βγεί έχοντας τη γνώμη του αφεντικού του.
Αρθρον 13. (Το φαρμακερό) Όσο περισσότερο σχολιάζεις το αφεντικό, τόσο λιγότερο κάνεις καριέρα...
 
 
13  Διασκέδαση και Ψυχαγωγία (εκτός κουζίνας) / Χιούμορ και διασκέδαση / το καρπούζι στις: Απρίλιος 02, 2008, 17:04:35 μμ
Μία Ελληνοαμερικάνα έχει έρθει για καλοκαιρινές διακοπές σε κάποιο Ελληνικό νησάκι . Ένα πρωινό αποφασίζει να βγει... για να ψωνίσει φρούτα.Πάει στο μανάβη και του λέει με προφορά :
 - Hi . Παρακαλόου ένα κιλό μίλα . 
 Της βάζει ο μανάβης τα μήλα και της τα δίνει . Με το που τα βλέπει αυτή λέει :
 - My god ! Τι μικρά που είναι αυτά ! Στην Αμερική έχουν μήλα τόοοοσοοο μεγάλα ! Δεν τα θέλω . Βάλε μπανάνες παρακαλώ .
 Ψιλό - πειράζετε ο μανάβης αλλά τις βάζει τις μπανάνες . Με το που τις βλέπει αυτή :
 - Τσ - τσ - τς ... Τι μικρές μπανάνες ... Στην Αμερική έχουμε κάτι μπανάνες τόοσεες ! Δεν τις θέλω , βάλε μου φράουλες ( με προφορά ) .
 Τσαντίζεται ο μανάβης αλλά τις βάζει τις φράουλες . Πάλι τα ίδια η κυράτσα :
 - Πω , πω τι μικρές φράουλες . Στην Αμερική έχουμε κάτι φράουλες τόοσεες ! Κράτα τες , βάλε κεράσια .
 Ο μανάβης τα χει πάρει κανονικά αλλά δεν θέλει να δημιουργήσει θέμα και της βάζει τα κεράσια. Ξανά αυτή :
 - Jesus ! Τι κερασάκια είναι αυτά ! Στην Αμερική έχουμε κάτι κεράσια τόοσααα ! Κοιτάει γύρω - γύρω και σκέφτεται τι άλλο να του ζητήσει . Βλέπει κάτι μεγάλα ζουμερά καρπούζια στη γωνία , οπότε λέει στον μανάβη που είναι πλέον πυρ και μανία :
 - Δεν θέλω τα κερασάκια σου , βάλε μου αυτό το καρπούζι ( με προφορά ) .
 Οπότε ο μανάβης τσαντισμένος :
 - Δεν έχουμε καρπούζια μαντάμ .
 - Are you joking ? Με δουλεύει ; Πως δεν έχετε ;
 - Ρε , δεν έχουμε καρπούζια σου λένε , τι θες τώρα ;
 - Of course και έχετε και μην με κοροϊδεύεις !
 - Έλα κυρά μου κάνε μου τη χάρη . Δεν έχουμε καρπούζια σου λέω !
 - Λες ψέματα γιατί εγώ βλέπω ότι έχετε καρπούζια !
 - Μπα , σοβαρά ; Και που είναι ;
 - Να , εκεί πίσω ( και δείχνει προς τα καρπούζια )
 Και ο μανάβης :
 - Αυτό δεν είναι καρπούζι μαντάμ , αυτό είναι αρακάς !
14  Κουβεντούλα / Παιδιά / ΛΑΡΥΓΓΙΤΙΔΑ στις: Μάρτιος 31, 2008, 18:06:09 μμ
 Έβαλα αυτό το θέμα γιατί δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που παρουσίασε λαρυγγίτιδα η μικρή μου.Ήταν 4,5 μηνών και δεν ήξερα τι να κάνω. ΑπορίαΛίγα λεπτά ψυχραιμίας και σωστής σκέψης ήταν σωτηρία αν και στην πορεία της χορηγήθηκε κορτιζόνη. Σφραγισμένα χείλη




ΛΑΡΥΓΓΙΤΙΔΑ

Η λαρυγγίτιδα είναι μια οξεία κατάσταση που πραγματικά μπορεί να πανικοβάλει εσάς τους γονείς. Παρατηρείται κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες και προσβάλλει κυρίως τα παιδιά ηλικίας 3 μηνών μέχρι πέντε χρονών.

Τι προκαλεί τη λαρυγγίτιδα;

Η αιτία της λαρυγγίτιδας είναι συνήθως ιοί και σπανιότερα κάποιο μικρόβιο. Υπάρχουν παιδιά που παρουσιάζουν λαρυγγίτιδα χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε λοίμωξη. Τα παιδιά αυτά έχουν αλλεργική προδιάθεση ή αποδίδεται η λαρυγγίτιδα τους σε ψυχολογικά αίτια. Στην περίπτωση αυτή, η λαρυγγίτιδα λέγεται οξεία σπασμωδική ή croup.
 
 
Πώς παρουσιάζεται η λαρυγγίτιδα;

Συνήθως προηγείται της λαρυγγίτιδας κοινό κρυολόγημα. Στη συνέχεια το παιδί παρουσιάζει βραχνή φωνή και δυνατό βήχα που μοιάζει με σκύλο που γαβγίζει. Οι γονείς που θα ακούσουν μια φορά το βήχα αυτό δεν πρόκειται να τον ξεχάσουν ποτέ. Ο άρρωστος δυσκολεύεται να εισπνεύσει και εσείς θα ακούτε ένα χαρακτηριστικό θόρυβο κατά την εισπνοή. Εάν επιδεινωθεί περισσότερο τότε θα ακούτε ένα χαρακτηριστικό σφύριγμα με την αναπνοή και τα διαστήματα μεταξύ των πλευρών του θώρακα θα πηγαίνουν προς τα μέσα κατά την εισπνοή.
ΠΡΟΣΟΧΗ η λαρυγγίτιδα είναι μια επικίνδυνη κατάσταση και πρέπει αμέσως να δείτε τον παιδίατρο σας.
Τα συμπτώματα της λαρυγγίτιδας είναι αποτέλεσμα ατελούς απόφραξης του λάρυγγα (Το πρώτο κομμάτι του σωλήνα που μεταφέρει τον αέρα από το στόμα στους πνεύμονες). Ο λάρυγγας φουσκώνει με αποτέλεσμα η διάμετρος του να μικραίνει. Αν φουσκώσει τόσο πολύ ώστε να μην περνά αέρας τότε το παιδί θα πεθάνει.
Τα συμπτώματα της λαρυγγίτιδας εμφανίζονται συνήθως την νύκτα και τις περισσότερες φορές μετά τα μεσάνυχτα. Ο πυρετός δεν είναι απαραίτητο σύμπτωμα και όταν το παιδί έχει πυρετό συνήθως είναι χαμηλός.
 
 
Πόσο διαρκεί η λαρυγγίτιδα;

Η λαρυγγίτιδα διαρκεί συνήθως 4-5 μέρες.

Είναι μεταδοτική η λαρυγγίτιδα;

Η λαρυγγίτιδα εμφανίζεται συνήθως το χειμώνα με μορφή επιδημίας, αλλά δεν σημαίνει ότι όποιος έρθει σε επαφή με άρρωστο με λαρυγγίτιδα θα αρρωστήσει και αυτός. Η πλειοψηφία των παιδιών που θα έρθει σε επαφή δεν θα αρρωστήσει.

Πώς μπορείτε να προλάβετε τη λαρυγγίτιδα;

Δεν υπάρχει τρόπος να προλαμβάνουμε την λαρυγγίτιδα. Εάν όμως το παιδί σας παθαίνει επανειλημμένες λαρυγγίτιδες τότε πιθανόν ο παιδίατρος σας να σας συστήσει να χορηγείτε με nebulizer το φάρμακο που λέγεται Pulmicort προληπτικά.
 
 
Πώς θεραπεύεται η λαρυγγίτιδα;

Οι περισσότερες λαρυγγίτιδες είναι ελαφράς μορφής και περνούν από μόνες τους. Μερικά απλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε μέχρι να δείτε τον παιδίατρο σας είναι τα ακόλουθα:
· Να βγάλετε το παιδί έξω στην αυλή να αναπνεύσει φρέσκο, κρύο αέρα. Δεν ξέρουμε πως δρα, αλλά είναι συνήθως αποτελεσματικό. Μην ανησυχείτε ,δεν πρόκειται να πάθει πνευμονία! Απλά ντύστε το κατάλληλα ή τυλίξτε το παιδί σε μια κουβέρτα.
· Βάλτε το παιδί σας να αναπνεύσει υδρατμούς. Αν δεν έχετε το ειδικό μηχάνημα, τότε μπορείτε να ανοίξετε το ζεστό νερό στο μπάνιο μέχρι να γεμίσει το μπάνιο με υδρατμούς. Καθίστε μαζί με το παιδί στο μπάνιο για 15-20 λεπτά. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα συμπτώματα θα υποχωρήσουν θεαματικά. Εάν έχετε το ειδικό μηχάνημα μην βάλετε τίποτε άλλο σε αυτό εκτός από νερό.Οπωσδήποτε να ενημερώσετε τον παιδίατρο του παιδιού και αυτός θα σας πει αν χρειάζεται να το δει.

Ο παιδίατρος, όταν εξετάσει το παιδί θα αποφασίσει για το είδος της θεραπείας που θα συστήσει. Η χορήγηση φαρμάκων (αδρεναλίνη, βουτηνεσίδη) με το nebulizer είναι πραγματικά πολύ δραστική και αποτελεσματική. Μπορεί όμως να χορηγήσει στο παιδί σας και κορτιζόνη είτε από το στόμα είτε ενδομυϊκά. Η κορτιζόνη ( δεξαμεθαζόνη) από το στόμα δίνετε συνήθως για 2-3 μέρες.

ΣΟΦΟ είναι για τις επόμενες 2-3 νύκτες να κοιμάται κάποιος από εσάς κοντά στο παιδί γιατί εύκολα μπορεί η λαρυγγίτιδα να υποτροπιάσει. Επίσης μην αφήνετε κανένα να καπνίζει στο σπίτι. Θα επιδεινώσει την κατάσταση του παιδιού σας.
 
 
Τρέξτε στον παιδίατρο αν…

· Το παιδί έχει δυσκολία στην αναπνοή.
· Παρουσιάζει ψηλό πυρετό.
· Δυσκολία στην κατάποση και τα σάλια τρέχουν από το στόμα του παιδιού σας.
· Παρά την προσπάθεια αντιμετώπισης της κατάστασης με τους ατμούς το παιδί επιδεινώνεται.
· Το χρώμα του δέρματος και των χειλιών άρχισε να γίνεται μπλε.

Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα μέχρι να φτάσετε στο νοσοκομείο τα συμπτώματα να υποχωρήσουν δραματικά. Μην αισθάνεστε άσχημα. Οι γιατροί ξέρουν ότι η θεραπεία έχει ήδη γίνει με το να εκθέσετε το παιδί σας σε κρύο και καθαρό αέρα.
 
 
15  Κουβεντούλα / Παιδιά / Για νέους γονείς! στις: Μάρτιος 31, 2008, 17:32:56 μμ
Αρθρο της Εβδομάδας 23/3/2001 17:22
Κολικοί του πρώτου τριμήνου: Ένα πρόβλημα που έχει λύση
 
 
Γιώργος Χατζηγεωργίου, Ιατρός
 
Με τον ερχομό νέου μέλους στην οικογένεια και κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων μηνών της ζωής του, οι περισσότεροι γονείς έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με διάφορες δυσκολίες. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι το έντονο και συνεχές κλάμα του μωρού τους, το οποίο, πολλές φορές, τους αφήνει άγρυπνους επί μέρες. Η συχνότατη αυτή κατάσταση, που ονομάζεται "κολικοί του πρώτου τριμήνου", μπορεί να περάσει με λιγότερο άγχος και προβλήματα αν οι γονείς ακολουθήσουν μερικές απλές και πρακτικές συμβουλές.

Τι είναι οι κολικοί

Τα βασικά χαρακτηριστικά των κολικών του πρώτου τριμήνου είναι η περιοδική εμφάνιση, συνήθως το απόγευμα ή αργά το βράδυ, γοερού κλάματος που διαρκεί δύο έως τρεις ώρες, τραβήγματος των ποδιών προς το στήθος, φουσκώματος και γουργουρίσματος της κοιλιάς σε ένα, κατά τα άλλα, υγιέστατο μωρό. Για τη διάγνωση των κολικών οι παιδίατροι χρησιμοποιούν τον "κανόνα των τριών". Σύμφωνα με αυτό τον κανόνα, για να θεωρηθεί πως ένα μωρό υποφέρει από κολικούς, πρέπει να κλαίει χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος περισσότερο από τρεις ώρες τη μέρα, περισσότερο από τρεις μέρες την εβδομάδα και μέχρι την ηλικία των τριών μηνών.

Πότε ξεκινούν

Οι κολικοί αρχίζουν σε ηλικία τριών έως τεσσάρων εβδομάδων και σταματούν δύο έως τρεις μήνες αργότερα.
Έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί ότι τα μωρά με κολικούς είναι υγιέστατα και αναπτύσσονται κανονικότατα.




Πού οφείλονται οι κολικοί




Η αιτία των κολικών δεν είναι γνωστή. Ως πιθανότερη αιτία θεωρείται σήμερα η παροδική νευροαναπτυξιακή ανωριμότητα του μωρού, που καθιστά δύσκολη την προσαρμογή του στο εξωμήτριο περιβάλλον. Αλλες θεωρίες υποστηρίζουν ότι η αιτιολογία του κοιλιακού πόνου βρίσκεται στο γαστρεντερικό σύστημα ή σε αλλεργίες στο γάλα της αγελάδας ή άλλες τροφές. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι δεν αποτελεί σημάδι πλημμελούς φροντίδας του μωρού από τους γονείς. Τους κολικούς επιβαρύνουν (α) η μεταβίβαση του άγχους, του θυμού και της συναισθηματικής τάσης από τους γονείς στο μωρό και (β) η κατάποση αέρα με το κλάμα. Προτού τεθεί η διάγνωση των κολικών του πρώτου τριμήνου, θα πρέπει να αποκλειστούν άλλες γνωστές αιτίες κλάματος, όπως είναι το τσίμπημα από παραμάνα, η υπερθέρμανση, η δυσκοιλιότητα, η πείνα, το βρέξιμο, το σύγκαμα, η ανία, η ανάγκη για ψυχοσυναισθηματική επαφή και η κούραση. Σπανιότερα, το υπερβολικό και παρατεταμένο κλάμα οφείλεται σε διάφορες οργανικές παθήσεις όπως, π.χ., η ωτίτιδα, η ουρολοίμωξη, η κήλη ή η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση. Ενδείξεις σοβαρότερου προβλήματος αποτελούν η ελαττωμένη όρεξη, η δυσκολία στο θηλασμό, η δυσφορία στην αγκαλιά της μητέρας και οι εμετοί του βρέφους.




Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς




Για την πρόληψη και την ανακούφιση του μωρού σας από τους κολικούς, ακολουθήστε τα παρακάτω:

Προσέχετε να μην υπερσιτίζετε το μωρό σας πιέζοντάς το να αδειάσει το μπιμπερό.
Ελέγξτε την τρύπα της πιπίλας του (όχι πολύ ανοικτή ή κλειστή).
Φροντίστε να ρευτεί καλά πριν, στο μέσο και μετά το γεύμα του.
Μην ταΐζετε το μωρό σας όταν δεν έχουν ακόμη περάσει δύο ώρες μετά το μητρικό θηλασμό και δυόμισι ώρες μετά το μπιμπερό.
Όταν κοιμάται πάνω από τρεις ώρες τη μέρα, ξυπνήστε το.
Μεταφέρετε το μωρό σας μέσα σε πάνινη θήκη, μπροστά στο στήθος σας, για τρεις ώρες τη μέρα, όταν δεν κλαίει.
Όταν το θηλάζετε, αποφύγετε τη λήψη πολλών καφέδων, τσαγιού, σοκολάτας, κακάου και, επίσης, το κάπνισμα.
Επίσης, εάν θηλάζετε και είστε αλλεργική σε κάποια τροφή, διακόψτε τη (συνήθεις αλλεργικές τροφές είναι αυγό, ψάρι, φιστίκια, φιστικοβούτυρο, κακάο, σοκολάτα, φράουλες).
Κάντε το περιβάλλον του μωρού σας ήσυχο (περιορισμός θορύβων, ελάχιστο φως, απαλή μουσική, ομιλία και νανούρισμα). Όταν είναι ξύπνιο και ήσυχο, μιλάτε του απαλά και κοιτάζετέ το στα μάτια σε απόσταση 30 εκατοστών.
Οι χειρισμοί στο μωρό σας πρέπει να είναι ήπιοι και απαλοί.
Μην αφήνετε το μωρό σας να κλαίει. Ανταποκριθείτε αμέσως στο κλάμα του. Δεν κακομαθαίνει με τη στοργή και την αγάπη σας.
Προσπαθήστε να διαπιστώσετε τι φταίει για το κλάμα του μωρού σας, γνωρίζοντας ότι μπορεί να κλαίει γιατί (α) πεινάει, (β) θέλει να πιπιλίσει χωρίς να πεινάει, (γ) θέλει να το κρατήσετε στην αγκαλιά σας, (δ) νιώθει ανία και επιζητεί ερεθίσματα ή (ε) είναι κουρασμένο και επιθυμεί να κοιμηθεί.
Δοκιμάστε να εξαλείψετε τις παραπάνω πιθανές αιτίες (αφιερώστε πέντε λεπτά για καθεμία από αυτές).

Αν αποτύχουν οι προσπάθειές σας, λάβετε τα παρακάτω μέτρα:

Τοποθετήστε ένα μπουκάλι ή μια θερμοφόρα με χλιαρό νερό, τυλιγμένα με μια πετσέτα στην κοιλιά του, με το μωρό μπρούμυτα. Συγχρόνως, χαϊδέψτε την πλάτη του.
Βάλτε το μπρούμυτα στο κρεβατάκι του ή στα γόνατά σας, χαϊδεύοντας την πλάτη του.
Πιέστε σταθερά την παλάμη σας πάνω στην κοιλιά του.
Κάντε του γυμναστικές ασκήσεις, φέρνοντας τα πόδια προς την κοιλιά του και πιέζοντας τους μηρούς του πάνω σε αυτήν.
Κάντε του μασάζ στην κοιλιά (σε σχήμα Π).
Τι αρέσει στα μωρά

Στα μωρά αρέσουν: (α) Οι ρυθμικές κινήσεις (χορός, απαλό κούνημα περπατώντας ή με κουνιστή καρέκλα ή με κούνια), (β) το χαλαρό φάσκιωμα (θυμίζει τις συνθήκες μέσα στη μήτρα) και (γ) η βόλτα με το αυτοκίνητο.
Χορέψτε μαζί του κρατώντας το στο στήθος σας με κινήσεις εμπρός πίσω, δεξιά αριστερά, πάνω κάτω, με ρυθμό περίπου 70 κινήσεις ανά λεπτό, νανουρίζοντάς το.
Μερικά μωρά ανακουφίζονται με απαλή μουσική ή διάφορους συνεχείς θορύβους (τρέξιμο βρύσης, πλυντήριο/ηλεκτρική σκούπα, στεγνωτήρας μαλλιών, θόρυβος ρολογιού).
Χρησιμοποιήστε την πιπίλα (ορθοδοντική από σιλικόνη).
Ροφήματα που ηρεμούν το μωρό σας είναι το τίλιο, το μάραθο και το χαμομήλι.
Μη χορηγήσετε οποιοδήποτε φάρμακο προτού συμβουλευτείτε τον παιδίατρό σας.
Φροντίδα χρειάζεστε και εσείς

Μερικές συμβουλές για τους γονείς των οποίων τα μωρά αντιμετωπίζουν προβλήματα κολικών:

Ξεκουραστείτε και ηρεμήστε, αφήνοντας την περιποίηση του μωρού σας στο σύζυγο, σε συγγενείς, στην μπέιμπι σίτερ, και πηγαίνετε μία βόλτα προκειμένου να χαλαρώσετε.
Πάρτε έναν υπνάκο όταν κοιμάται το μωρό σας. (Προσοχή: Μην έχετε ενοχές ότι εγκαταλείπετε το μωρό σας, γιατί, όταν το μωρό κλαίει, δεν ξέρει ποιος το φροντίζει. Θα είστε καλύτερος γονιός όταν το φροντίζετε με ηρεμία, όντας ξεκούραστος.)
Ανακουφιστείτε με τις σκέψεις πως δεν είστε η μόνη μητέρα που έχει το ίδιο πρόβλημα (οι κολικοί εμφανίζονται στο 10-20% των μωρών), δεν φταίει η απειρία ή η "ανικανότητά" σας και, το κυριότερο, δεν κινδυνεύει το μωρό σας από τους κολικούς. Τέλος, συνειδητοποιήστε ότι οι κολικοί θα σταματήσουν το αργότερο τον τρίτο ή τον τέταρτο μήνα, χωρίς να έχουν προκαλέσει σωματικό ή ψυχικό πρόβλημα στο παιδί σας.
Προτού αρχίσετε να εκνευρίζεστε και εφόσον το μωρό συνεχίζει να κλαίει, αφήστε το στην κούνια του, κλείστε την πόρτα, βάλτε ωτοασπίδες, ακούστε ραδιόφωνο ή κάντε μπάνιο. Αν συνεχίζει να κλαίει, επανέλθετε έπειτα από 15-20 λεπτά και προσπαθήστε να το ηρεμήσετε ξανά.
Καλέστε τον παιδίατρο όταν το μωρό σας (α) κλαίει περισσότερες από τέσσερις συνεχείς ώρες, (β) έχει πυρετό, συνάχι, βήχα ή, πάλι, (γ) συνεχίζονται οι κολικοί πέραν της ηλικίας των τεσσάρων μηνών.

 
 
 Σχετικοί Δικτυακοί Τόποι
Infant Colic
Infant Colic Study
What can we do about colic
 
 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ιατρικό αλφάβητο 
Λεξικό ιατρικών όρων για εύκολη ανάγνωση των ιατρικών θεμάτων 
 
 
 
Σελίδες: [1] 2 »