GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.

Σύνδεση με όνομα, κωδικό και διάρκεια σύνδεσης
Απρίλιος 19, 2024, 02:31:11 πμ
+  GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum
|-+  Διασκέδαση και Ψυχαγωγία (εκτός κουζίνας)
| |-+  Βιβλίο, ποίηση και λογοτεχνία
| | |-+  Παγκοσμιο Συνεδριο Φιλοσοφιας
Σύνθετη αναζήτηση
  0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Σελίδες 1 Κάτω
Αποστολέας
Θέμα: Παγκοσμιο Συνεδριο Φιλοσοφιας  (Αναγνώστηκε 30082 φορές)
« στις: Νοέμβριος 06, 2012, 20:35:03 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
Ιδανικότερος χώρος για ένα συνέδριο Φιλοσοφίας από τις αρχαίες φιλοσοφικές σχολές της Αθήνας δεν υπάρχει. Ετσι το 23ο Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας τον Αύγουστο του 2013 θα φιλοξενηθεί ως προς την εναρκτήρια συνεδρία του τουλάχιστον, στο Λύκειο του Αριστοτέλη. Με την προϋπόθεση φυσικά ότι θα είναι έτοιμο, καθώς το έργο της συντήρησης, της προστασίας του με στέγαστρα και της διαμόρφωσης του αρχαιολογικού χώρου γενικότερα, ώστε να μπορεί να δεχθεί επισκέπτες έχει καθυστερήσει …μερικά χρόνια, συγκεκριμένα 15 από την αποκάλυψη των καταλοίπων του στο κέντρο της πόλης στην οδό Ρηγίλλης. Οπως διαβεβαιώνει όμως η κυρία Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Γ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων οι εργασίες αποκατάστασης του Λυκείου προχωρούν πλέον κανονικά, έτσι το Λύκειο θα παραδοθεί εγκαίρως.

Ως προς το συνέδριο εξάλλου που θα πραγματοποιηθεί από 4 ως 10 Αυγούστου να σημειωθεί, ότι οργανώνεται κάθε πέντε χρόνια  από τη Διεθνή Ομοσπονδία Φιλοσοφικών Εταιρειών και τον επόμενο χρόνο σε συνεργασία με το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο. Κύριο  θέμα του είναι «Η Φιλοσοφία ως Αναζήτηση και ως Τρόπος Ζωής» με την έμφαση στη θεωρία και στην πράξη, ανακαλώντας στη μνήμη τη διακήρυξη του Σωκράτη «ο ανεξέταστος βίος ου βιωτός ανθρώπω».

Το Λύκειο, το οποίο αρχικώς δημιουργήθηκε από τον Πεισίστρατο τον 6ο π. Χ. _αργότερα ανακαινίσθηκε από τον Περικλή _ ήταν το κυριότερο από τα γυμνάσια της αρχαίας Αθήνας. Σύμφωνα με την μελέτη που έχει εγκρίνει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προβλέπονται διαμορφώσεις που θα κάνουν την εικόνα των πενιχρών καταλοίπων περισσότερο ευκρινή ενώ μικρά στέγαστρα θα τα προστατεύουν. Περιμετρικά οργανώνεται ένα μικρό άλσος από ελιές και άλλα ενδημικά δέντρα και φυτά. Τέλος μία απλή κατασκευή εν είδει υπαίθριο θεάτρου θα μπορεί να φιλοξενεί εκδηλώσεις όπως αυτή του συνεδρίου. Αγνωστο πάντως είναι σε ποιο βαθμό θα επιτευχθεί ενοποίηση με τον κήπο του διπλανού Βυζαντινού Μουσείου.



πηγη defencenet

Καταγράφηκε
 
Απάντηση #1
« στις: Νοέμβριος 06, 2012, 20:39:13 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
την εχω καταβρει με τη φιλοσοφια τους τελευταιους μηνες. τωρα ξεκινω να διαβαζω το τιμαιο του Πλατωνα σε εισαγωγη του καθ, του Αριστοτελειου Β. Καλφα Χαμόγελο

δοκιμαστε και θα ενθουσιαστειτε Σαρκασμός
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #2
« στις: Νοέμβριος 07, 2012, 18:51:08 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
Φαιδων Πλατωνος    Η Αθανασια της Ψυχης
https://phaidon-platonos.blogspot.gr/

https://iniochos.blogspot.gr/2011/05/blog-post_06.html
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #3
« στις: Ιανουάριος 17, 2013, 21:03:16 μμ »
sgr Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 4.438
Μέλος από: Ιούν, 2007

Προφίλ
χμμμμ... σου περισσεύει χρόνος βλέπω  Στριφογύρισμα ματιών αγαπητέ jslam, σπάνιο για μερικούς στις μέρες μας  angel Στριφογύρισμα ματιών
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #4
« στις: Ιανουάριος 17, 2013, 22:19:54 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
χμμμμ... σου περισσεύει χρόνος βλέπω  Στριφογύρισμα ματιών αγαπητέ jslam, σπάνιο για μερικούς στις μέρες μας  angel Στριφογύρισμα ματιών

αυτο ξεκινω οσονουπω... Στριφογύρισμα ματιών
https://www.biblionet.gr/book/171204/Marion,_Jean_-_Luc/%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%B8%CE%AD%CF%84%CF%89%CF%82
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #5
« στις: Ιανουάριος 18, 2013, 11:15:43 πμ »
Pastaflora Αποσυνδεδεμένος
VIP Member
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 4.918
Μέλος από: Μάι, 2008

Προφίλ
ΜΙΛΆΜΕ ΓΙΑ ...ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΛΙΓΟΥς...!!!! Αναποφασιστικότητα Αναποφασιστικότητα Αναποφασιστικότητα Αναποφασιστικότητα Έκπληξη
Καταγράφηκε
May the brightest Rainbow shine on you today.
 
Απάντηση #6
« στις: Ιανουάριος 19, 2013, 12:17:31 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
οντως φλωρα μου,ειναι απιστευτα προχωρημενο.μου το συνεστησε η κορη μουλεγοντα μου οτι ο συγγεκριμενος φιλοσοφος αναλυεται στους μεταπτυχιακους της φιλοσοφιας του ΑΠΘ. Κλείσιμο ματιού
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #7
« στις: Φεβρουάριος 03, 2013, 11:25:40 πμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Όποιος θα ήθελε να ασχοληθεί με τη Φιλοσοφία θα βρεθεί μπροστά σε δύο προκαταλήψεις, που και οι δύο θα του δημιουργήσουν μια αντίδραση αρνητική• ανάσχεση και δισταγμό.
Η πρώτη: Η κοινή αντίληψη θεωρεί το φιλόσοφο έναν άνθρωπο απόμακρο, συνήθως αφηρημένο, στον κόσμο του, «φευγάτο». Και τη Φιλοσοφία, μια ενασχόληση με θέματα που δεν έχουν άμεση σχέση με τη ζωή του• θέματα που έχουν περισσότερη σχέση με το παρελθόν και την Ιστορία. Λέγεται χαρακτηριστικά ότι όση ώρα ένας φιλόσοφος πελαγοδρομεί σε λεπτομέρειες προσπαθώντας να απαντήσει σε μια ερώτησή σου, εσύ έχεις ξεχάσει τι τον ρώτησες...
Η δεύτερη: Η ενασχόληση με τη Φιλοσοφία δεν έχει μέλλον. Ήρθε το τέλος των μεγάλων οραμάτων, των μεγάλων ιδεολογικών συγκρούσεων. Μαζί με το τέλος της Ιστορίας, έρχεται και το τέλος της Φιλοσοφίας...
Στη διαμόρφωση της κοινής αντίληψης για το φιλόσοφο και τη Φιλοσοφία συνέβαλαν καθοριστικά οι ίδιοι οι φιλόσοφοι. Ο Πλάτων, π.χ., στο διάλογό του Θεαίτητος περιγράφει το φιλόσοφο σαν άνθρωπο συνεχώς αφηρημένο, στις σκέψεις του, να κοιτάει ψηλά, στον ουρανό, στα σύννεφα, τόσο που μπορεί να σκοντάψει στο πρώτο χαντάκι που θα βρεθεί μπροστά του. Και ο Wittgenstein, στα νεότερα χρόνια, στο έργο του Περί της βεβαιότητας (Oncertainty), μεταφέρει το διάλογο δύο φιλοσόφων, καθισμένων κάτω από ένα δένδρο: «Αυτό είναι δένδρο», λέει ο ένας. «Ναι, είναι δένδρο», συμφωνεί ο άλλος μετά από αρκετούς δισταγμούς και περίσκεψη. Δύο νέοι, που τους παρακολουθούν και τους ακούν να συζητούν για το ότι ένα δένδρο είναι πράγματι δένδρο, σχολιάζουν: «Άσʼ τους στον κόσμο τους. Είναι φιλόσοφοι...».
Ένας σύγχρονος φιλόσοφος, ο Blackburn, στο έργο του Σκέψου (Think) επιχειρεί να ανασκευάσει την εικόνα. Στο ερώτημα του νέου που προβληματίζεται για το ρόλο του φιλοσόφου και της Φιλοσοφίας απαντά: «Ένας φιλόσοφος ασχολείται με τις έννοιες». Η απάντηση έχει ήδη κεντρίσει την περιέργεια του νέου, που ξαναρωτάει: «Και τι είναι έννοιες;». Ο φιλόσοφος απαντά: «Έννοιες είναι τα υλικά που χτίζουμε τις σκέψεις μας». Κι αν είναι σπουδαίο το έργο που κάνουν όσοι παρασκευάζουν τα υλικά και όσοι σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα σπίτια μας, τις πόλεις, τα πανεπιστήμια, τις ακαδημίες, τα νοσοκομεία, το ίδιο σπουδαίο, αν όχι σπουδαιότερο, είναι το έργο εκείνων που παράγουν τα υλικά της σκέψης μας, των διαλογισμών μας... Τις έννοιες με τις οποίες δημιουργούμε ένα δίκτυο επικοινωνίας με τους συνανθρώπους μας. Εργασία δύσκολη και κοπιαστική, στο μέτρο που απαιτεί την κατανόηση του περιεχομένου των εννοιών με τις οποίες εργάζεται και των λεπτών διακρίσεών τους.
Τρόπος ζωής
Η Φιλοσοφία, λοιπόν, σε μαθαίνει πώς και τι να σκέπτεσαι, τι να λες, αλλά και πώς να το λες.
Στο Γοργία του Πλάτωνα, ο Καλλικλής επιχειρεί να αμφισβητήσει τον τρόπο της ζωής του Σωκράτη και να διακωμωδήσει τη συμπεριφορά του. Τι νομίζεις ότι προσφέρεις, του λέει, με το να κουβεντιάζεις στην Αγορά και τα Γυμναστήρια με λίγους νεανίσκους; Αν έχεις κάτι σημαντικό να πεις και να συμβουλέψεις, πήγαινε στη Βουλή• εκεί κρίνονται τα μεγάλα ζητήματα, όχι στην Αγορά...
Και ο Σωκράτης απαντά: Δεν είμαι εγώ από τους πολιτικούς. Εγώ πράττω τα πολιτικά. «Πράττω τα πολιτικά» σημαίνει για τον Σωκράτη ότι βοηθάει τον πολίτη να αποκτήσει «αυτογνωσία». Να μην τελεί κάτω από ξένη εξάρτηση και επιρροή. Να είναι αυτόνομος. Γιατί μόνο έτσι είναι πολίτης, δηλαδή, μπορεί να μετέχει «κρίσεως και αρχής».
Ο Σωκράτης θέτει το ερώτημα «Πώς βιωτέον» –με ποιο τρόπο πρέπει να ζούμε– και συμπεραίνει: «Ο ανεξέλεγκτος βίος ου βιωτός ανθρώπω». Η ζωή, δηλαδή, του ανθρώπου που κυλάει χωρίς αυτοέλεγχο, χωρίς τον έλεγχο της συνείδησής του, δεν είναι ζωή που ταιριάζει στον άνθρωπο.


Είναι ο Σωκράτης, παρατηρεί ο Κικέρων, που έκανε τη Φιλοσοφία όχι μόνο τρόπο σκέψης, αλλά κυρίως τρόπο ζωής.
Αυτό το ρόλο του πραγματικού φιλοσόφου σκιαγραφεί στο πρόσωπο του Σωκράτη ο Πλάτων στο Συμπόσιο. Το φαγοπότι και η συζήτηση έχουν φτάσει στο τέλος τους. Υπό το βάρος του φαγητού και τη ζάλη του κρασιού, την ευφορία που δημιουργούσε η μουσική και οι αυλητρίδες άρχισαν ένας ένας οι συμποσιαζόμενοι να αποκοιμώνται. Προτελευταίος αποκοιμήθηκε ο κωμικός ποιητής, ο Αριστοφάνης. Τελευταίος αποκοιμήθηκε ο τραγικός ποιητής, ο Αγάθων... Ο συμβολισμός είναι προφανής. Η διασκέδαση, τα λουκούλλεια γεύματα τελειώνουν. Ακολουθεί η κωμωδία. Και την αυλαία κλείνει η τραγωδία...
Μόνος μένει ξάγρυπνος ο φιλόσοφος, ο Σωκράτης. Αυτόν δεν τον αποκοίμισε και δεν τον απέσπασε από το έργο του η τρυφή. Σηκώθηκε, έπλυνε το πρόσωπό του και τράβηξε κατά το Λύκειο, να συνεχίσει το έργο του...
Δίψα για γνώση
Η Φιλοσοφία δεν είναι επιστήμη. Η Επιστήμη ερευνά τη φύση του όντος• πώς είναι και πώς λειτουργεί η φύση. Η Φιλοσοφία το δέον• πώς θα έπρεπε και θα μπορούσε να είναι η κοινωνία. Η Επιστήμη είναι αποδεικτική• χρησιμοποιεί το πείραμα ή/και τον αποδεικτικό συλλογισμό για να επιβεβαιώνει τα πορίσματά της. Η Φιλοσοφία είναι μέθοδος έρευνας (διαλεκτική) και τρόπος ζωής. Δεν είναι επάγγελμα. Δεν ανήκει στους φιλοσόφους και μόνο! Είναι ανθρώπινη δραστηριότητα, που δεν χρειάζεται «μέσα και εργαλεία παραγωγής» ούτε κάποια υλική υποδομή. Είναι αρκετή η δίψα για τη γνώση και την κατανόηση του κόσμου και του εαυτού, που αποτελεί έμφυτη ορμή, όπως σημειώνει στην πρώτη κιόλας φράση του έργου του Μεταφυσικά ο Αριστοτέλης. Αρχίζει «δια το απορείν», όταν, δηλαδή, κανείς αισθάνεται «απορίαν» (από το «α» το στερητικό και τη λέξη «πόρος», δηλαδή διέξοδος). Όταν, δηλαδή, κανείς αισθάνεται ότι βρίσκεται σε αδιέξοδο και αναζητεί διέξοδο στη σκέψη του και την πράξη του. Όταν βυθίζεται στο χάος της ύπαρξης και του κόσμου, όπως σημειώνει ο Wittgenstein, και προχωρεί προς τα πάνω από το σκοτάδι στο φως.
Σήμερα, όλο και περισσότεροι αισθάνονται το αδιέξοδο. Όλο και περισσότεροι αναζητούν διέξοδο. Όλο και περισσότεροι θέτουν το σωκρατικό ερώτημα «Πώς βιωτέον» και, μάλιστα, όχι μόνο με ηθική αλλά και υπαρξιακή αγωνία, και όλο και περισσότεροι υιοθετούν το αίτημα του κοινωνικού ελέγχου.

Δεν ήρθε, συνεπώς, το τέλος της Φιλοσοφίας, όπως δεν ήρθε και το τέλος της Ιστορία. Βρισκόμαστε μάλλον σε μια καινούρια αρχή!

Γιαννης Ποττακης,φιλοσοφος,τεως υπουργος

Καταγράφηκε
 
Απάντηση #8
« στις: Φεβρουάριος 03, 2013, 14:45:41 μμ »
Pastaflora Αποσυνδεδεμένος
VIP Member
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 4.918
Μέλος από: Μάι, 2008

Προφίλ
ΓΙΏΡΓΟ Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΠΟΥ ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕΣ ΜΑΖΙ ΜΑΣ....

ΠΡΟΩΠΙΚΑ ΠΗΡΑ ΠΑΑΡΑ ΠΟΛΑ ΠΟΥ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑ...!! ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ...! up up
Καταγράφηκε
May the brightest Rainbow shine on you today.
 
Απάντηση #9
« στις: Σεπτέμβριος 20, 2013, 17:29:12 μμ »
jslam Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1.238
Μέλος από: Σεπ, 2010

Προφίλ
δραττοντας την ευκαιρια ελεω των προσφατων θλιβερων γεγονοτων,θα σας παραθεσω μια μελετη που τη βρηκα εξαιρετικα ενδιαφερουσα Στριφογύρισμα ματιών

Το πείραμα του Μίλγκραμ είναι ένα από τα πιο γνωστά αντιδεοντολογικά πειράματα της ψυχολογίας, ουσιαστικά μια «φάρσα» που ξεγύμνωσε την ανθρώπινη ψυχή.

Το 1961, ο είκοσι εφτάχρονος Στάνλει Μίλγκραμ, επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο Γέιλ, αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία. Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων. Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση –πριν το πείραμα του Μίλγκραμ- ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη –κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών. Όμως ο Μίλγκραμ ήταν κοινωνικός ψυχολόγος και πίστευε ότι αυτού του είδους η υπακοή –που οδηγεί στο έγκλημα- δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας, αλλά περισσότερο των πιεστικών συνθηκών. Και το απέδειξε κάνοντας τη «φάρσα» του.

Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό πείραμα σχετικό με τη μνήμη.

Χώριζε τους φοιτητές σε ζεύγη και –μετά από μια εικονική κλήρωση- ο ένας έπαιρνε το ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του «δασκάλου».

Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.

Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30 βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!»

Πίσω από το «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος του πειράματος. (Και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)

«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στο μαθητευόμενο. Αν κάνει λάθος θα σηκώσετε το πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ. Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο «δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.

Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για πολύ. Μόλις κάνει το πρώτο λάθος ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος» υπακούει. 15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη γνώμη. Παρ’ όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος δέχεται 30 βολτ. «Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος» που δεν μπορεί να λυθεί. «Δε θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα.» Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.

Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο. Στα 200 βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί. Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει στο «δάσκαλο»:

«Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και συνεχίζουμε με την τιμωρία.»

Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος, ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του.

Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν, κοιτάει τον πειραματιστή.

«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως ελεγχόμενο... Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

 «Μα είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».

«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί. Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;

Πριν ξεκινήσει το πείραμα του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια «δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας ‘τους τι ποσοστό των εθελοντών θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό.

Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δε θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά παθολογικές.

Δυστυχώς έκαναν λάθος.

Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ’ αρχής να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν –συνήθως βρίζοντας τον πειραματιστή. Το υπόλοιπο 95% προχώρησε πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ. Και το 65%... Έφτασε μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450 βολτ!

Που έγκειται η φάρσα;

Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε προσληφθεί από το Μίλγκραμ για αυτόν ακριβώς το «ρόλο». Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν. Το μοναδικό πειραματόζωο ήταν ο «δάσκαλος». Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει –ίσως και θα σκοτώσει- έναν άγνωστο του, αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για ό,τι συμβεί –αφού εκείνος «απλά ακολουθούσε τις διαταγές». Και φυσικά οι περισσότεροι από εμάς θα σκεφτούν όταν μάθουν για αυτό το πείραμα: «Εγώ αποκλείεται να έφτανα ως τον τελευταίο μοχλό.»

Όμως δείτε τι συμβαίνει στην κοινωνία μας, κάθε μέρα.

Ο υπάλληλος της ΔΕΗ που δέχεται να κόψει το ρεύμα από έναν άνεργο ή άπορο, ξέροντας ότι έτσι τον ταπεινώνει, τον υποβάλει σε ένα διαρκές βασανιστήριο και πιθανότατα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του, ανήκει στο 65% του τελευταίου μοχλού. Και δεν είναι καθόλου κρυπτοσαδιστής. Απλά ακολουθάει τις εντολές που του έδωσαν.

Ο υπάλληλος του σούπερ-μάρκετ που σου δίνει το χαλασμένο ψάρι και σε διαβεβαιώνει ότι είναι φρέσκο (μιλώ εξ’ ιδίας πείρας, ως αγοραστής) δε σε μισεί, παρότι γνωρίζει ότι μπορεί να πάθεις και δηλητηρίαση. Απλώς ακολουθάει εντολές. Ο αστυνομικός ο οποίος ραντίζει με χημικά τους διαδηλωτές δεν είναι κρυπτοσαδιστής –αν και πολλοί θα διαφωνήσουν στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Απλώς κάνει τη δουλειά του. Ο υπάλληλος της εφορίας ή της τράπεζας που υπογράφει την κατάσχεση κάποιου σπιτιού για 1.000 ευρώ χρέος, θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό στο πείραμα. Γιατί υπακούει.

Ο πολιτικός που υπογράφει το μνημόνιο το οποίο οδηγεί ένα ολόκληρο έθνος στην εξαθλίωση του νεοφιλελευθερισμού θα έφτανε μέχρι τον τελευταίο μοχλό. Και αυτός υπακούει, σε εντολές πολύ πιο ισχυρές από εκείνες του πειραματιστή με την άσπρη φόρμα. Αν όμως δούμε το πείραμα του Μίλγκραμ από την ανθρωπιστική-ηθική του πλευρά (από την πλευρά του 5% που αρνήθηκε να υπακούσει) θα καταλάβουμε ότι κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Αν σε διατάζουν να κάνεις κάτι που προκαλεί κακό στον άλλον, στο συμπολίτη σου, σε έναν μετανάστη, σε έναν άνθρωπο (ή σε ένα ζώο, αλλά αυτό περιπλέκει πολύ τα πράγματα, εφόσον συνεχίζουμε να τρώμε κρέας), πρέπει να αρνηθείς να υπακούσεις. Ακόμα κι αν χάσεις το μπόνους παραγωγικότητας, την προαγωγή, την επανεκλογή, τη δουλειά σου.
Μόνο όταν θα είμαστε έτοιμοι να αρνηθούμε να υπακούσουμε στις «μικρές» και καθημερινές εντολές βίας –με τις οποίες οι περισσότεροι ασυνείδητα συμμορφωνόμαστε, μόνο όταν θα είμαστε έτοιμοι να προβούμε σε μια γενικευμένη και μέχρι τέλους πολιτική, κοινωνική, καταναλωτική ανυπακοή, μόνο όταν μάθουμε να συμπεριφερόμαστε ως αυτεξούσιοι άνθρωποι και όχι ως ανεύθυνοι υπάλληλοι, μόνο τότε θα μπορέσουμε να γκρεμίσουμε τη λαίλαπα του νεοφιλελευθερισμού που μας θέλει υπάνθρωπους, υπάκουους και υπόδουλους.

Και μια τελευταία παρατήρηση:

Τα υποκείμενα του πειράματος του Μίλγκραμ, οι εθελοντές φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ. Ο Μίλγκραμ το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς αντίθετο. Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχε φτάσει ως τον τελευταίο μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης τους. Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.

Το τέρας μέσα μας: Το πείραμα του Μίλγκραμ
Καταγράφηκε
 
Εκτύπωση  Σελίδες 1 Πάνω