GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.

Σύνδεση με όνομα, κωδικό και διάρκεια σύνδεσης
Απρίλιος 19, 2024, 15:23:07 μμ
+  GreekMasa - Συνταγές μαγειρικής - Forum
|-+  Κουβεντούλα
| |-+  Κοινωνικές Σχέσεις και Οικογένεια
| | |-+  Σχολείο και εκπαίδευση
| | | |-+  ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ;;;;;;;;;;;;;
Σύνθετη αναζήτηση
  0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Σελίδες 1 Κάτω
Αποστολέας
Θέμα: ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ;;;;;;;;;;;;;  (Αναγνώστηκε 28039 φορές)
« στις: Οκτώβριος 06, 2010, 12:12:20 μμ »
linmak88 Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Μια αστραπή η ζωή μας... μα προλαβαίνουμε! Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 1.288
Μέλος από: Οκτ, 2009

Προφίλ
ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Πιθανή αναπροσαρμογή των προγραμμάτων στη μέση εκπαίδευση και οι συνέπειες στη Λογοτεχνία

Κεντρικό ή περιθωριακό μάθημα

 

Του Γιαννη Παπακώστα

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Εντονη είναι η φημολογία, σύμφωνα με την οποία στο υπουργείο Παιδείας λειτουργούν διάφορες επιτροπές με αντικείμενο την αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μια από τις επιτροπές αυτές έχει ως αντικείμενο τη Νεοελληνική Λογοτεχνία (Ν.Λ.) και την αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης. Διάχυτη είναι επίσης η φημολογία ότι για το μάθημα της Ν.Λ. μελετάται ριζική ανατροπή και ούτε λίγο ούτε πολύ το κυρίαρχο και βασικό αυτό μάθημα θα τεθεί στην υπηρεσία της γλωσσικής διδασκαλίας. Το πρόσφατο συνέδριο, άλλωστε, στη Θεσσαλονίκη, με την παρουσία και της αρμόδιας υπουργού Παιδείας κ. Αννας Διαμαντοπούλου, εξέπεμψε σαφή, προς την κατεύθυνση αυτή, μηνύματα.

Ετσι, αντί τον κεντρικό κορμό του μαθήματος να τον συνιστά η Λογοτεχνία, που είναι και ο φορέας της γλώσσας, θα συμβεί το αντίθετο: η Λογοτεχνία θα τεθεί στην υπηρεσία του γλωσσικού μαθήματος, αποκόπτοντας έτσι την επικοινωνία του μαθητή με τον δημιουργικό λόγο, με τα κείμενα, δηλαδή, δόκιμων Νεοελλήνων συγγραφέων, όπως αυτοί καταξιώθηκαν ιστορικά μέσα στον χρόνο· με τα κείμενα του Χορτάτζη, του Σολωμού, του Μακρυγιάννη, του Καβάφη, του Σεφέρη, του Ελύτη, του Ρίτσου, του Αναγνωστάκη και τόσων άλλων.

Δεν ξέρουμε αν στην εν λόγω επιτροπή μετέχουν και φιλόλογοι νεοελληνιστές. Είναι, ωστόσο, ζητούμενο αν και η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων παρακολουθεί το θέμα και ποια είναι η θέση της. Επικαλούμαι το επιστημονικό αυτό όργανο, γιατί σε δύο διαδοχικά συνέδρια, όπου έλαβε μέρος πλήθος φιλολόγων καθηγητών από όλες τις ενώσεις της χώρας, τονίστηκε με έμφαση η ευεργετική επίδραση της λογοτεχνίας στους νέους.

Το σκεπτικό είναι αυτονόητο. Αλλη είναι η αισθητική αξία έγκυρων λογοτεχνικών κειμένων και άλλη η αξία των τεχνητών σχημάτων επικοινωνιακού περιεχομένου, προσαρμοσμένων στους εκάστοτε διδακτικούς στόχους. Τα λογοτεχνικά κείμενα μπορούν να αποτελέσουν μορφωτικό αγαθό με ποικίλες θετικές επιδράσεις στην ψυχοσύνθεση των νέων και κυρίως να συντελέσουν στην αισθητική τους καλλιέργεια, για τούτο και για να υπάρχει αποτέλεσμα, πρέπει να διδάσκονται αυτοτελώς.

Εκ των πραγμάτων, η Ν.Λ. φέρνει τον νέο σε επαφή με την τέχνη και τον πολιτισμό και τον οδηγεί στην ανάπτυξη διαλόγου με τις αξίες που εμπεριέχουν τα καταξιωμένα κείμενα έγκυρων συγγραφέων.

Τις συνέπειες από την υποβάθμιση του μαθήματος εύκολα τις προβλέπει κανείς. Η άσκηση στην ορθή (εκτός και αν δεν υπάρχει ορθή) χρήση της γλώσσας, αποτελεί βέβαια τους σκοπούς της αγωγής· η σπουδή, όμως, της λογοτεχνίας είναι μορφωτικό αγαθό που υπερβαίνει κατά πολύ τη γλωσσική κατάρτιση και τον επικοινωνιακό λόγο, γιατί επεκτείνεται στην ενασχόληση με βαθύτερα διανοήματα και συναισθήματα που συνδέονται με την πιο λεπτή και καίρια γλωσσική έκφραση και επεκτείνεται στην αισθητική καλλιέργεια. Εχει, επομένως, σχέση με την ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και τη βαθύτερη γλωσσική του αγωγή. Γλωσσική αγωγή, όμως, «εν κενώ» είναι αδύνατον να ασκηθεί και μάλιστα με σπαράγματα ποικίλης ύλης, εν πολλοίς δημοσιογραφικά, που αποβλέπουν σε διαφορετικούς στόχους. Το νερό για τη λογοτεχνία είναι νερό. Δεν είναι ούτε υδρογόνο ούτε οξυγόνο, όπως είναι για τον χημικό. Η διάλυση στα συστατικά του, η αποδόμησή του, δηλαδή, είναι θέμα χημικού εργαστηρίου, αντιμετώπιση εντελώς αντίθετη προς τις διαδικασίες που συντελούν στην αισθητική απόλαυση και ομορφιά.

Θεωρούμε για τούτο ουσιαστική, για το μάθημα, τη σύνδεση και των τριών κλάδων, ήτοι της λογοτεχνίας, της έκθεσης - έκφρασης και της γλωσσικής διδασκαλίας και την ένταξή τους υπό κοινή στέγη με επίκεντρο τη λογοτεχνία. Ενα ποίημα του Καβάφη ή του Σεφέρη, με την πολυσημία τους, προσφέρονται όχι μόνο για ερμηνευτική προσέγγιση, αλλά και για γλωσσική. Ενας στίχος του Σολωμού ή μια στροφή του Κάλβου είναι η καλύτερη θεματολογία, προκειμένου για νοηματική ανάπτυξη, με πρόσθετη ωφέλεια την αισθητική ομορφιά και τη βίωση του πολιτισμού μας.

Ο Εμπειρίκος έχει έναν πολύ χαρακτηριστικό στίχο εν προκειμένω: «Πάρε τη λέξι μου. Δώσε μου το χέρι σου» Είναι η αμφίδρομη κίνηση που ανοίγει το κυνήγι της επικοινωνίας μεταξύ αναγνώστη και δημιουργού.

Τούτο σημαίνει ότι η λογοτεχνία μπορεί να ζωντανέψει το σχολείο και να αποτελέσει ένα από τα καλύτερα μορφωτικά αγαθά, φτάνει η πολιτεία να το κατανοήσει και να το θελήσει. Την ευεργετική αξία του μαθήματος είχε επισημάνει άλλωστε, αρκετές δεκαετίες πριν, ο Ευάγγελος Παπανούτσος, όταν, πρώτος αυτός, το συμπεριέλαβε ως εξεταστέο μάθημα για τα ΑΕΙ όλων των κλάδων. Ηταν τότε γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Καταγράφηκε


Πριν τα μάτια κλείσω, θα ξαναζητήσω να με πάρεις λίγο μακρυά....
 
Απάντηση #1
« στις: Οκτώβριος 06, 2010, 14:43:06 μμ »
Pastaflora Αποσυνδεδεμένος
VIP Member
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 4.918
Μέλος από: Μάι, 2008

Προφίλ
Αλλόιμονον μας!

Μόνον αυτό δεν είχανε πειράξει.... Τι περιμέναμε  από αυτούς που μας κυβερνούν ...Απορία?? Λυπούμαι που δεν μου αποδεικνύουν το...αντίθετο!!!,,,,, down down Απορία Απορία
Καταγράφηκε
May the brightest Rainbow shine on you today.
 
Απάντηση #2
« στις: Οκτώβριος 06, 2010, 17:38:28 μμ »
mariaZ Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 3.929
Μέλος από: Ιούν, 2009

Προφίλ
 down down down
Καταγράφηκε
 
Απάντηση #3
« στις: Οκτώβριος 11, 2010, 01:12:36 πμ »
ArXoS Αποσυνδεδεμένος
Διαχειριστής
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 5.605
Μέλος από: Ιούν, 2007

greekmasa greekmasa Προφίλ WWW
Γιατί βρε παιδιά το αποδοκιμάζετε πριν διαβάσετε τις λεπτομέρειες ?
Δεν λέει για κατάργηση της Ν.Λ. αλλά για ένταξή της σε ένα ευρύτερο κλάδο γλωσσικών μαθημάτων.
Αυτή τη στιγμή ο κλάδος περιλαμβάνει (για τα Λύκεια) 2 μαθήματα, την Νεοελληνική Γλώσσα (2 ώρες έκθεση) και Νεοελληνική Λογοτεχνία (άλλες 2 ώρες)
Σύνολο 4 ώρες Νέα Ελληνικά
Σκέφτονται λοιπόν οι 4 ώρες να γίνουν 6, απλά θα τροποποιηθεί ο κλάδος, προφανώς προς το καλύτερο αφού θα αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών
Ας περιμένουμε πρώτα να δούμε ..
Καταγράφηκε
Γηράσκω αεί διδασκόμενος
 
Απάντηση #4
« στις: Οκτώβριος 11, 2010, 11:33:40 πμ »
Marinaki Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 1.856
Μέλος από: Σεπ, 2008

Προφίλ
Ναι και για να πω την αλήθεια (μιας και με αφορά το θέμα...διδάσκω λογοτεχνία) περιμένω και εγώ να δω περισσότερα για να το κρίνω...Απλώς για την ώρα κρίνω από το έργο της υπουργού μας.... Αναποφασιστικότητα
Καταγράφηκε
Δε γράφεται πάντοτε με τη λογική η ομορφιά στη ζωή. Χρειάζεται κάπου κάπου και η τρέλα.
 
Απάντηση #5
« στις: Οκτώβριος 11, 2010, 12:21:28 μμ »
linmak88 Αποσυνδεδεμένος
Ανώτατο μέλος
*****
Μια αστραπή η ζωή μας... μα προλαβαίνουμε! Φύλο: Γυναίκα
Μηνύματα: 1.288
Μέλος από: Οκτ, 2009

Προφίλ
''Από το έργο της υπουργού μας.... '' !!!!!!!!!!!!!!!!  blink wacko Απορία Λύπη Θυμός wacko down down down
Καταγράφηκε


Πριν τα μάτια κλείσω, θα ξαναζητήσω να με πάρεις λίγο μακρυά....
 
Απάντηση #6
« στις: Ιανουάριος 10, 2011, 12:29:30 μμ »
ArXoS Αποσυνδεδεμένος
Διαχειριστής
Ανώτατο μέλος
*****
Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 5.605
Μέλος από: Ιούν, 2007

greekmasa greekmasa Προφίλ WWW
Νέα Γλώσσα αντί Ιστορία-Αρχαία

Προαιρετικά τα Θρησκευτικά, η Ιστορία και τα Αρχαία Ελληνικά, βάση στη Νέα Ελληνική Γλώσσα, δύο ταχύτητες διδασκαλίας και εκπόνηση μίας ερευνητικής εργασίας κάθε χρόνο από τους μαθητές οι βασικές αλλαγές στο νέο Λύκειο



Σαρωτικές αλλαγές προβλέπει η τελική μέχρι στιγμής πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο. H Η πρώτη μεγάλη αλλαγή αφορά το μάθημα της Ιστορίας. Το μάθημα από υποχρεωτικό γίνεται επιλογής - ωστόσο στο νέο σχεδιασμό τα μαθήματα επιλογής βαρύνουν περισσότερο από τα υποχρεωτικά-  ενώ η παρακολούθηση των Θρησκευτικών γίνεται επίσης προαιρετική, δίνοντας την ευχέρεια σε κάθε μαθητή να το παρακολουθήσει ή όχι.

Στα υποχρεωτκά μαθήματα, εντάσσονται τα αγγλικά - ή η επιλογή μίας άλλης ξένης γλώσσας- και  η γυμναστική.

Επίσης υποχρεωτική θα είναι η εκπόνηση μίας εργασίας ανά έτος από κάθε μαθητή, με την επίβλεψη του καθηγητή που διδάσκει το μάθημα.

Επίσης εισάγονται δύο επίπεδα διδασκαλίας, ένα βασικό και ένα υψηλό, ανάλογα με τις δυνατότητες των μαθητών.

Ειδικότερα, όσον αφορά το μάθημα της  ιστορίας, θα είναι υποχρεωτικό μόνο στην Α’ Λυκείου ενώ στις τελευταίες δύο τάξεις του Λυκείου εντάσσεται στην ομάδα μαθημάτων με τον τίτλο Αρχαιογνωσία και αφορά την εκμάθηση της Αρχαίας Ιστορίας και της Ιστορίας των Ιδεών.

Η Ευρωπαϊκή Ιστορία εντάσσεται στην ομάδα των Κοινωνικών Επιστημών μαζί με την Ψυχολογία, τα Θρησκευτικά και άλλα τέσσερα μαθήματα. Προαιρετική γίνεται και η παρακολούθηση των Θρησκευτικών και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου αφού είναι στο χέρι του μαθητή πλέον εάν επιθυμεί να την επιλέξει ή όχι.

Επιπλέον, ενισχύεται ο ρόλος της Πληροφορικής καθώς δεν θα είναι πλέον αυτόνομο μάθημα αλλά θα ενταχθεί στον τρόπο διδασκαλίας όλων των μαθημάτων - έτσι θα διατρέχει όλη τη σχολική ζωή του μαθητή.

Το νέο Λύκειο δίνει έμφαση στη μητρική γλώσσα, τα αγγλικά και τις νέες τεχνολογίες με βαρύνοντα τα επιλεγόμενα μαθήματα. Η τελική επιλογή των μαθημάτων αυτών, θα καθορίσει τόσο την κατεύθυνση, όσο και την βαθμολογία των μαθητών. Παράλληλα, μειώνεται ο αριθμός των γνωστικών αντικειμένων καθώς έχουμε πλέον ομάδες μαθημάτων,  ωστόσο αυξάνονται οι διδακτικές ώρες.

news247.gr
Καταγράφηκε
Γηράσκω αεί διδασκόμενος
 
Εκτύπωση  Σελίδες 1 Πάνω